تکنولوژی

انواع قفل هوشمند کدام است و چه کاربردی دارد؟

انواع قفل هوشمند کدام است و چه کاربردی دارد؟

در دنیای امروزی که پیشرفت فناوری با سرعت بسیار بالایی در حرکت است، استفاده از قفل های قدیمی که امنیت بالایی ندارند و حتی افراد میتوانند به سادگی و تنها با یک سنجاق آن را باز نمایند، نمیتواند تصمیم درستی باشد. به همین دلیل یکی از صنایعی که با پیشرفت تکنولوژی دچار تغییرات عظیمی شد، صنعت قفل بود. این تغییرات منجر به تولید قفل هوشمند گردید. ما در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که قفل هوشمند چیست، انواع قفل هوشمند کدام است و چه ویژگی هایی دارد تا شما به طور کامل با این محصول مهم آشنا شوید و بدانید که چرا استفاده از آن در این دوره بسیار اهمیت دارد.

قفل هوشمند چیست؟

به زبان ساده، قفل هوشمند نوعی قفل است که برای باز کردن آن دیگر نیازی به حمل کلید نمیباشد. معمولا از طریق اثر انگشت، تشخیص چهره، رمز عبور، کارت هوشمند و تلفن همراه باز میشوند. این قفل ها به دلیل بازگشایی از طریق دسترسی های بیومتریکی همچون اثر انگشت و تشخیص چهره، امنیت بسیار بالاتری نسبت به قفل های قدیمی دارند. قفل های هوشمند علاوه بر امنیت بسیار بالا، عملکرد سریعتری دارند و کار با آن آسان و راحت است. نکته ای که تولیدکنندگان قفل هوشمند پس از امنیت به آن اهمیت میدهند، طراحی ظاهری آن است. معمولا قفل های هوشمند از ظاهر بسیار لوکسی برخوردار هستند. میتوانند جلوه زیبایی به محیط های مسکونی و اداری دهند.

برای بیشتر آشنا شدن با دستگیره های هوشمند، پیشنهاد میشود که به این مقاله که به طور کامل در مورد قفل هوشمند، ویژگی ها و کاربردهای آن پرداخته است، مراجعه نمایید.

نحوه کارکرد قفل هوشمند

انواع قفل هوشمند دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فردی می‌باشد. همین ویژگی‌ها آن را با قفل‌های قدیمی و مکانیکی متمایز می‌سازد. به‌عنوان مثال با استفاده از گوشی هوشمند و سایر روش‌های دسترسی از جمله رمز، کارت (قفل کارتی) و اثر انگشت (قفل اثر انگشتی)، دیگر نیازی به استفاده از کلید مکانیکی نمی‌باشد.

علاوه بر آن تمام مشکلات ناشی از حضور نداشتن شما در منزل مانند پشت درب ماندن اعضای خانواده و دوستان، احتمال باز بودن درب منزل و … با استفاده از ویژگی کنترل از راه دور این نوع قفل‌ها برای همیشه از بین می‌رود.

دسترسی‌های جایگزین کلید در قفل هوشمند

حمل کلیدها مشکلاتی به دنبال دارند. یکی از آن ها گم شدن این کلیدهاست؛ چرا که در این‌صورت مجبور به تعویض مغزی قفل هوشمند می‌شوید که با احتساب زمانی که مجدداً برای کپی کلیدهای جدید می‌برد کمی معطلی دارد. در صورتی که با از دست دادن هر کدام از دسترسی‌های قفل درب هوشمند تنها کافی است دسترسی‌ها را از نو تعریف کنید که با دسترسی ادمین در عرض چند دقیقه امکان‌پذیر است. سنسور اثر انگشتی در قفل‌های هوشمند در برخی برندها مثل سامسونگ از نوع خازنی است که سرعت و دقت پردازش بالایی دارد.

مقالات پیشنهادی  ویژگی‌های یک دستگیره درب هوشمند

همچنین برای ورود ایمن رمز در برخی قفل‌‌‌‌‌‌های هوشمند از تابع خیالی استفاده می‌شود که بتوانید تعدادی کاراکتر عددی فیک قبل و یا بعد از رمز اصلی وارد نمایید تا دیگران متوجه رمز شما نشوند. به علاوه برخی برندها برای عدم حدس رمز از روی جای انگشت نفر قبلی راه حل نمایش تصادفی را ارائه کرده‌اند به گونه‌ای که با نمایش متفاوت محل اعداد، کسی نمی‌تواند به رمز اصلی پی ببرد. دسترسی دوبل امنیتی گذاشتن شرط وارد کردن هم‌زمان دو دسترسی مثل رمز و کارت است که امنیت ورود را دو چندان می‌کند.

انواع قفل هوشمند

اگر برای هوشمند سازی ساختمان خود، قصد خرید قفل هوشمند را دارید، در حال حاضر تنوع زیادی در انواع قفل هوشمند درب وجود دارد و شما می‌توانید با توجه به نیاز و بودجه خود، قفل هوشمند مناسبی را برای درب خانه خود انتخاب کنید. در ادامه تعدادی از قفل‌های دارای امنیت بالا را به شما معرفی می‌کنیم:

انواع قفل هوشمند کدام است و چه کاربردی دارد؟

قفل هوشمند اثر انگشتی(بیومتریک)

روی قسمت بیرونی این قفل، یک اسکنر اثر انگشت تعبیه شده است. در زمان نصب قفل، اثر انگشت افراد مجاز به ورود تعریف و ذخیره می‌شود و پس از آن تنها همین افراد اجازه ورود به خانه را خواهند داشت. به علت سریع و آسان بودن استفاده و قدرت بالا در تامین امنیت، قفل هوشمند اثر انگشتی بسیار محبوب شده است.

انواع مختلفی از این نوع قفل‌ها در بازار موجود است. در برخی از قفل‌ها، پنل اسکن اثر انگشت زیر دستگیره در گذاشته شده است تا عمل بازگشایی درب آسان‌تر شود. همچنین اکثر این قفل‌ها یک صفحه کلید برای تعریف و استفاده از رمز عددی دارند.

بیومتریک تشخیص چهره

قفل هوشمند بیومتریک تشخیص چهره انواع مختلفی دارد با استفاده از دوربینی که دارد چهره فرد را دریافت میکند و در حافظه خود ذخیره میکند و وقتی فرد مجددا در مقابل پنل تشخیص چهره قفل قرار میگیرد قسمت تشخیص چهره قفل آن دو را با هم مقایسه میکند و اگر تشخیص دهد که هر دو با هم برابر است قفل عمل میکند و باز میشود. این قابلیت به شما کمک میکند که خیلی سریع بدون لمس قفل، در کسری از ثانیه درب را باز کرده و وارد شوید. این قفل امکاناتی دارد که به طور کامل در مقاله قفل هوشمند تشخیص چهره، به آن پرداخته شده است.

قفل هوشمند رمزدار

 قفل هوشمند رمزدار یکی از انواع قفل هوشمند است که امنیت بالایی دارد و استفاده از آن بسیار آسان است. این قفل دارای یک نمایشگر لمسی یا کلیدی است که اعداد روی آن قرار دارد. شما می‌توانید با توجه به برندی که انتخاب می‌کنید تعداد مشخصی رمز به آن بدهید. تعدادی از آن‌ها با کارت و اثر انگشت نیز کار می‌کنند یا بعضی از انواع آن دارای رمز یک‌بار مصرف هستند. شما با استفاده از هرکدام از نوع قفل هوشمند رمزدار، امنیت خانه هوشمند خود را بسیار بالا می‌برید.

مقالات پیشنهادی  همه چیز درباره امنیت خانه

انواع قفل هوشمند کدام است و چه کاربردی دارد؟

قفل درب دیجیتال از راه دور بدون کلید (قفل هوشمند wifi)

هنگام خرید قفل ، قفل درب هوشمند دارای Wi-Fi یکی از مواردی است که ممکن است بخواهید در نظر بگیرید. از طریق این قفل درب الکترونیکی ، کاربران می توانند به راحتی از هر کجا که هستند دسترسی به محل زندگی خود را کنترل کنند. البته به شرط داشتن دستگاه های دارای اینترنت. با این حال ، مهم است که ابتدا به برخی از ویژگی های آن نگاهی بیندازید تا در مورد بهترین بودن برای خانه یا محل کار خود تصمیم بگیرید.

قفل درب هوشمند WiiFi با قابلیت کار بصورت آنلاین طراحی شده است و این به کاربران امکان می دهد در صورت راحتی خود درها را قفل یا باز کنند. از آنجایی که این سیستم به تلفن همراه شما یا هر دستگاه متصل به اینترنت دیگری متصل است ، می توانید به راحتی وارد برنامه شوید و درباره اینکه چه کسی وارد محل کار شما می شود و هر زمان که این امر رخ دهد ، اطلاعات کسب کنید. در حقیقت ، این امکان را برای شما فراهم می کند تا نحوه استفاده از قفل درب خود را مدیریت کنید.

این یکی دیگر از ویژگی های قابل توجه قفل درب هوشمند مجهز به Wi-Fi است که آن را بسیار راحت می کند. با ارائه دسترسی موقت ، شما می توانید به دوستان ، مهمانان یا افراد دیگر اجازه دهید مستقیماً از طریق تلفن همراه یا رایانه لوحی خود به ساختمان حتی در زمان غیبت نیز دسترسی پیدا کنند. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که یک کد دسترسی موقت ایجاد کنید که برای مدت زمان اقامت آنها ادامه داشته باشد. همیشه می توانید برای هر مهمان کدهای دسترسی جدید ایجاد کرده و پس از استفاده به دلخواه خود آنها را حذف کنید.

قیمت انواع قفل هوشمند

قطعاً قیمت قفل هوشمند بر مبنای میزان کیفیت متریال، رنگ، جنس، مزیت، ویژگی و … مورد ارزیابی و قیمت‌گذاری می‌شوند. اما به‌طور معمول عناصری که بر قیمت قفل هوشمند تاثیرگذار هستند عبارت‌اند از: قفل کودک، سیستم ضد سرقت، قفل اتوماتیک، آلارم هشدار، شب‌بند، ثبت ورود و خروج، بدنه، قابلیت اضافه شدن ریموت کنترل.

در صورتی که نیاز به خرید قفل هوشمند و همچنین استعلام قیمت قفل دیجیتال را دارید می‌توانید با ما در تماس باشید. برای این منظور کارشناسان ما در شرکت تیوان تک به‌صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی سوالات شما می‌باشند. لازم به ذکر است که گروه مشاوره ما تمام اطلاعات را به‌ صورت رایگان در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد.

مقالات پیشنهادی  راهنمای جامع خرید قفل هوشمند

انواع قفل هوشمند کدام است و چه کاربردی دارد؟

نکات مهم در زمان خریدن قفل هوشمند درب

توجه به نکات مهم در زمان خرید قفل هوشمند درب خانه بسیار حائز اهمیت است تا هزینه ای که بابت آن می پردازید مقرون به صرفه و مفید باشد. باید دقت نمایید که نیاز شما از نصب قفل هوشمند چیست؟ و چه انتظاراتی از آن دارید؟ زیرا همانگونه که میدانید قفل درب انواع مختلفی دارد که باید بر حسب نیاز انتخاب شود.

  1. ابتدا بدانید برای درب خانه شما چه نوع قفل دیجیتالی مناسب است. البته که بیشتر قفل ها برای انواع درب منازل قابل نصب میباشند اما مشخصات درب خانه را در زمان خرید به فروشنده توضیح دهید تا مناسب ترین نوع را به شما پیشنهاد دهد زیرا در غیراستاندارد امنیت قفل درب هوشمند را کاهش می دهد.
  2. قفل الکترونیکی دارای ویژگی های متنوعی است. مثلا برخی از آنها دارای برنامه ثبت ورود و خروج هستند، بعضی از انواع آن از راه دور قابل کنترل می باشند و خلاصه ده ها امکانات دیگر که باعث بالا رفتن ضریب امنیت خواهد شد. شما باید بدانید چه امکاناتی از آن مورد نیاز شما می باشد تا براساس آن قفل مناسب را انتخاب کنید.
  3. داشتن قابلیت کنترل از راه دور توسط ریموت و امواج وای فای
  4. طول عمر قفل درب هوشمند خانه و زمان نگه داشتن برق پس از قطع برق ساختمان توسط قفل دیجیتال، برای پشتیبانی عملکرد و امنیت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است
  5. حتما اطمینان حاصل کنید که قفل هوشمند درب خانه انتخابی شما به سیستم اعلام هشدار مجهز باشد.
  6.  از نکات بسیار ویژه ای که توجه زیادی را می طلبد توجه به نکات ضعف خودتان است. شاید تعجب کنید اما باید در ادامه گفت که چنانچه شما کلید خانه را دائما در خانه، محل کار و ماشین جا می گذارید از قفل های کارتی استفاده نکنید زیرا احتمال فراموش کردن و جا گذاشتن آن هم وجود دارد. یا اگر موبایل شما همراه شما نیست از قفل هوشمندی که نیاز است تا توسط گوشی شما گشوده شود، دوری کنید.
  7. خوب است که در زمان خرید قفل دیجیتال تمام دقت خود را به کار بگیرید تا در طولانی مدت از خرید خود رضایت کامل داشته باشید و تمام نیازهای شما را در جهت حفظ امنیت برآورده شود.

بنابراین، استفاده از انواع قفل هوشمند به کاربران امکان می‌دهد تا به راحتی و امنیت بالا، خانه خود را مدیریت کنند و از امکانات پیشرفته و هوشمند خانه هوشمند بهره‌برداری نمایند.

 

نظر شما
‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *